Dieťa je najzraniteľnejší účastník cestnej premávkyPridané: 28.04.2017

      Dieťa je ako chodec, aj ako cyklista najzraniteľnejším účastníkom cestnej premávky. Konštatoval to záchranár Samuel Hruškovic. "Deti do dvanásteho roka života nevedia reálne vyhodnotiť situáciu, správne odhadnúť rýchlosť vozidla, predvídať riziko, primerane sa rozhodnúť a nemajú dostatočné zručnosti na ovládanie bicykla. To vyžaduje niekoľkoročnú prax," upozornil.

      Dieťa je ako chodec, aj ako cyklista najzraniteľnejším účastníkom cestnej premávky. Konštatoval to záchranár Samuel Hruškovic. "Deti do dvanásteho roka života nevedia reálne vyhodnotiť situáciu, správne odhadnúť rýchlosť vozidla, predvídať riziko, primerane sa rozhodnúť a nemajú dostatočné zručnosti na ovládanie bicykla. To vyžaduje niekoľkoročnú prax," upozornil.

 

      Podľa psychológa Štefana Matulu u detí do sedem rokov prevláda egocentrické myslenie, ktoré spôsobuje, že vlastné vnemy prenáša na iné osoby. "Keď napríklad vidí prichádzať auto, je presvedčené, že vodič ho tiež spozoroval, aj keď je zakryté kríkom," vysvetlil. Psychológ upozornil, že schopnosť hĺbkového stereoskopického videnia, ktorá sa rozvíja až od desiateho roku, je zasa príčinou vysokého počtu chybných odhadov vzdialenosti. "Výsledkom je skutočnosť, že dieťa považuje veľké autá za bližšie a malé za vzdialenejšie. Deti tiež zle odhadujú rýchlosť idúceho auta a nedokážu bezpečne odlíšiť stojace auto od idúceho," spresnil Matula. Zorné pole je u detí oproti dospelým zúžené asi o 30 percent, čo znamená, že mnohé nebezpečenstvá, ktoré vidí dospelý, nie sú pre dieťa vôbec viditeľné. Čas, za ktorý dieťa začne na nebezpečenstvo reagovať, je podľa odborníka napr. u päťročného dieťaťa v porovnaní s dospelým až dvojnásobný, pričom u dievčat je tento čas dlhší než u chlapcov. "Taktiež schopnosť sluchového vnímania je u dieťaťa znížená asi o 10 dB v porovnaní s dospelým jedincom," dodal.

 

     Ťažisko tela je v detskom veku umiestnené výrazne vyššie než u dospelého, čo je jedným z dôvodov, prečo dieťa ľahšie stráca rovnováhu a častejšie padá. "V logickom myslení, postrehu, sústredení a v predvídaní nebezpečenstva sa deti priblížia dospelým až po dovŕšení dvanástich rokov," uviedol Matula. "Deťom treba všetko vysvetliť, ale stále je to na dospelých, aby sa im venovali a poskytovali im dostatočnú pozornosť," dodal záchranár. Rodič musí podľa neho naučiť dieťa techniku jazdy, "aby vedelo, akým spôsobom zvládnuť zákrutu, ako bezpečne brzdiť na rôznych povrchoch - suchom, mokrom, na prašnej ceste a akú bezpečnú vzdialenosť treba dodržiavať".

 

      Dieťaťu tiež treba vysvetliť základné zásady premávky na ceste a dopravné predpisy. Hruškovic spresnil, že na bicykli treba jazdiť po pravom okraji vozovky, počas jazdy mať pevne pripnutú cyklistickú prilbu, cyklisti by mali jazdiť jednotlivo za sebou s dostatočným odstupom. "Odstup závisí od rýchlosti bicyklovania, ale vo všeobecnosti platí, že dieťa by malo ísť pred rodičom, aby mal nad ním dostatočnú optickú kontrolu v odstupe približne1,5 metra," poznamenal záchranár. Rodič by podľa neho nemal ísť úplne po pravom okraji vozovky, ale mierne vysunutou pozíciou doľava by mal chrániť svojim telom dieťa. K základným zásadám patria aj osvetlenie pri zníženej viditeľnosti, ruky na riadidlách a nohy pevne v pedáloch a plné sústredenie sa na dopravnú situáciu pred sebou aj za sebou. Cez prechody pre chodcov treba ísť popri bicykli.

 

      Pri bicyklovaní s deťmi je prvoradá bezpečnosť. Záchranár odporučil bicyklovať sa s deťmi na menej frekventovaných - bočných, poľných, lesných cestách a na bicyklovanie vyhradených miestach. Všetci účastníci premávky musia mať cyklistické prilby, menšie deti pri zvýšenom riziku pádu majú používať aj chrániče na kolená a na lakte. "Menšie deti by, na rozdiel od dospelých, nemali používať okuliare, pretože im bránia vo výhľade a môžu ich znervózňovať," uzavrel Hruškovic.


Späť na zoznam článkov
Zatvoriť

K článku neboli pridané žiadne komentáre vložiť nový komentár

Copyright 2017 - 2024 © KostraBike - výnimočné bicykle odvážnym
Copyright 2017 - 2024 © KostraBike - výnimočné bicykle odvážnym